Kommentár
Vámosi-Nagy: "Maszatolás vagy érdemi változás lesz az ingatlanadó?"
Ingatlan ajánlatok
Budapest - 03. kerület
Eladó Lakóingatlan - panel lakás
Eladó Lakóingatlan - panel lakás
III. Rómaiparton, csöndes, zöld környezetben, nagyon jó á...
Budapest - 06. kerület
Kiadó Irodaház iroda terület - iroda / irodaház épület
Kiadó Irodaház iroda terület - iroda / irodaház épület
VI. kerületben Jókai térnél ,Andrássy úttal pá...
Szerző: Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs
A közelmúltban a kormányzati erők koalíciós megállapodást kötöttek - többek között - az adórendszer módosításáról. Az írott szöveg szerint az értékalapú ingatlanadót 2008. január 1-jén hatályba kell léptetni, a vonatkozó jogszabály tervezeteket 2007. szeptember 30-ig előkészítik.
A megegyezés nyilvánosságra hozatalát követően azonban egymással ellentmondó nyilatkozatok láttak napvilágot. Vámosi-Nagy Szabolcs kommentálta az ingatlanadó bevezetése körül kialakult zűrzavart.
A közelmúltban a kormányzati erők koalíciós megállapodást kötöttek - többek között - az adórendszer módosításáról. Az írott szöveg szerint az értékalapú ingatlanadót 2008. január 1-jén hatályba kell léptetni, a vonatkozó jogszabály tervezeteket 2007. szeptember 30-ig előkészítik.
A megegyezés nyilvánosságra hozatalát követően azonban egymással ellentmondó nyilatkozatok láttak napvilágot. Vámosi-Nagy Szabolcs kommentálta az ingatlanadó bevezetése körül kialakult zűrzavart.
- 2008. január 1. vagy 2009. legyen a bevezetés időpontja
- Általános értékalapú ingatlanadó lesz, vagyis az adófizetési kötelezettség nem függ attól, hogy az ingatlan melyik településen található. (Mindenütt be kell vezetni.)
- Az önkormányzat dönti el, hogy bevezeti (ebben az esetben mégis attól függ az adókötelezettség, hogy melyik településen van).
- Csupán a meglévő helyi adókat vonják egybe, más nem változik.
- A luxusadó 100 millió forintos határát csökkentik 50 millió forintra, más nem lesz.
- Nem lesz semmi, mert a nagyobbik frakció támogatása erősen kérdéses.
Nem tudjuk mi lesz! Maszatolás vagy érdemi adószerkezet-módosítás? Húsba vágó, a társadalom egészét érintő kérdésről van szó, ahol a társadalom-irányítás felelős szempontjai természetszerűleg felülírják (itt is) az adószakmai érveket. Csupán remélhetjük, hogy belátható időn belül körvonalazódik a cél, hiszen addig csak feleslegesen irritálja a közvéleményt.
Egy komolyabb lépéshez nemcsak az adminisztratív előkészítéshez kell megfelelő időt biztosítani, hanem a tájékoztatáshoz, a meggyőzéshez is kellő eszköztárat kell bevetni. Az biztos, hogy az egymásnak ellentmondó, kapkodást sugárzó információk csupán a nyugtalanság fokozódására jó, s kifejezetten ellene hat egy esetleges társadalmi megértésnek (hadd ne mondjam: közmegegyezésnek).
A korszerű adórendszerekben a vagyoni típusú adók az összes adóbevétel 8-10 százalékát adják. A mi rendszerünkben ez talán 2 százalék. A helyi adón belül az építményadó, a telekadó, a magánszemélyek kommunális adója, az üdülőtulajdonhoz kapcsolódó idegenforgalmi adó, a lényegében nem működő luxusadó, esetleg a gépjárműadó nevezhető klasszikus értelemben vett vagyonadónak (az illeték a vagyonszerzéshez tapadó, egyszeri forgalmi adó).
Az építményadó alapja - ha az önkormányzat egyáltalán bevezette - lehet korrigált forgalmi érték, avagy terület-nagyság alapú. Két-három települést kivéve, ahol alkalmaznak építményadót, ott a négyzetméter az adó alapja. Az ingatlan nagysága és értéke közötti kapcsolat azonban ritkán közvetlen. Inkább olyan mértékben áttételes, hogy a vagyon valóságos értékéhez vajmi kevés köze van, s így csak formálisan tekinthető vagyonadónak.
A magyar adórendszer szerkezeti korszerűsítésének iránya lehet a jövedelmi (nyereség) adók egy részének vagyoni adóvá történő átalakítása. Az építményadó erre jó lehetőséget kínál, hiszen az ingatlan mozdíthatatlan, látható, regisztrált. Az adó-átcsoportosítás egyszerű módszerrel megoldható azzal, hogy az értékalapú megfizetett ingatlanadó levonható a személyi jövedelemadóból (magánszemély tulajdonos) vagy az iparűzési adóból (vállalkozás tulajdonánál).
Viszonylag széleskörű méltányossági jogkör biztosításával pedig kezelhetők a neuralgikus esetek (pl. nyugdíjas, aki nem fizet szja-t), adott esetben még minimális értékű ingatlanok tulajdonostól függetlenül mentesíthetők is az adó alól, mivel az adókivetés költsége nagyobb, mint a befolyó adó összege. Az érték-megállapítás egyszerűsített technikája kimunkált a luxusadónál (övezet, állag, stb.).
Forrás: http://adozona.hu/blog/20070717_.aspx
- Általános értékalapú ingatlanadó lesz, vagyis az adófizetési kötelezettség nem függ attól, hogy az ingatlan melyik településen található. (Mindenütt be kell vezetni.)
- Az önkormányzat dönti el, hogy bevezeti (ebben az esetben mégis attól függ az adókötelezettség, hogy melyik településen van).
- Csupán a meglévő helyi adókat vonják egybe, más nem változik.
- A luxusadó 100 millió forintos határát csökkentik 50 millió forintra, más nem lesz.
- Nem lesz semmi, mert a nagyobbik frakció támogatása erősen kérdéses.
Nem tudjuk mi lesz! Maszatolás vagy érdemi adószerkezet-módosítás? Húsba vágó, a társadalom egészét érintő kérdésről van szó, ahol a társadalom-irányítás felelős szempontjai természetszerűleg felülírják (itt is) az adószakmai érveket. Csupán remélhetjük, hogy belátható időn belül körvonalazódik a cél, hiszen addig csak feleslegesen irritálja a közvéleményt.
Egy komolyabb lépéshez nemcsak az adminisztratív előkészítéshez kell megfelelő időt biztosítani, hanem a tájékoztatáshoz, a meggyőzéshez is kellő eszköztárat kell bevetni. Az biztos, hogy az egymásnak ellentmondó, kapkodást sugárzó információk csupán a nyugtalanság fokozódására jó, s kifejezetten ellene hat egy esetleges társadalmi megértésnek (hadd ne mondjam: közmegegyezésnek).
A korszerű adórendszerekben a vagyoni típusú adók az összes adóbevétel 8-10 százalékát adják. A mi rendszerünkben ez talán 2 százalék. A helyi adón belül az építményadó, a telekadó, a magánszemélyek kommunális adója, az üdülőtulajdonhoz kapcsolódó idegenforgalmi adó, a lényegében nem működő luxusadó, esetleg a gépjárműadó nevezhető klasszikus értelemben vett vagyonadónak (az illeték a vagyonszerzéshez tapadó, egyszeri forgalmi adó).
Az építményadó alapja - ha az önkormányzat egyáltalán bevezette - lehet korrigált forgalmi érték, avagy terület-nagyság alapú. Két-három települést kivéve, ahol alkalmaznak építményadót, ott a négyzetméter az adó alapja. Az ingatlan nagysága és értéke közötti kapcsolat azonban ritkán közvetlen. Inkább olyan mértékben áttételes, hogy a vagyon valóságos értékéhez vajmi kevés köze van, s így csak formálisan tekinthető vagyonadónak.
A magyar adórendszer szerkezeti korszerűsítésének iránya lehet a jövedelmi (nyereség) adók egy részének vagyoni adóvá történő átalakítása. Az építményadó erre jó lehetőséget kínál, hiszen az ingatlan mozdíthatatlan, látható, regisztrált. Az adó-átcsoportosítás egyszerű módszerrel megoldható azzal, hogy az értékalapú megfizetett ingatlanadó levonható a személyi jövedelemadóból (magánszemély tulajdonos) vagy az iparűzési adóból (vállalkozás tulajdonánál).
Viszonylag széleskörű méltányossági jogkör biztosításával pedig kezelhetők a neuralgikus esetek (pl. nyugdíjas, aki nem fizet szja-t), adott esetben még minimális értékű ingatlanok tulajdonostól függetlenül mentesíthetők is az adó alól, mivel az adókivetés költsége nagyobb, mint a befolyó adó összege. Az érték-megállapítás egyszerűsített technikája kimunkált a luxusadónál (övezet, állag, stb.).
Forrás: http://adozona.hu/blog/20070717_.aspx
Amennyiben Ön ingatlant vásárolna vagy hirdetne a következő fő és al-kategóriákból választhat az IngatlanMax weboldalon:Lakóingatlan; Ipari ingatlan; Kereskedelmi; Fejlesztési terület; Befektetési; Mezőgazdasági; Üdülő; Irodaház-iroda;családiház-villa;építési telek;házrész;ikerházrész;kastély;kúria;lakás-nem panel;lakás panel;sorház-láncház;tanya;ipari terület;raktár épület;raktár terület;üzemépület;árúház;iroda helyiség;irodaház;panzió,motel;szálloda;szolgáltató;vendéglátó;üzlethelyiség;cégközpont kialakítására;kereskedelmi és ipari beruházás;lakópark építésére;szálloda,vendéglátás;zöldmezős beruházás;irodaházak;kereskedelmi létesítmények;logisztikai központok;raktárak;szálloda;vendéglátás;állattenyésztés;erdő;halgazdaság;legelő;rét;szántó; szőlő;vadgazdaság;ültetvény;aparman;ingatlan;telek;iroda és raktár;iroda lakóingatlanban;irodaház épület;irodaházon belüli iroda terület;Ingatlant keres?;Ingatlant kínál?
Ingatlan ajánlatok
Pest - Szada
Eladó Lakóingatlan - ikerház-fél
Eladó Lakóingatlan - ikerház-fél
KEDVEZÕ ÁR!
TELJESEN KÉSZ, KÖLTÖZHETÕ ÁLLAPOTÚ Ú...
Budapest - 17. kerület
Eladó Lakóingatlan - családi ház
Eladó Lakóingatlan - családi ház
A Rákoscsaba-Újtelep, csendes mellékutcájában, zöld fás környezetben eladó, egy 270m2-es, 2 g...
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Rakamaz
Eladó Lakóingatlan - családi ház
Eladó Lakóingatlan - családi ház
Rakamazon, a központ közelében, aszfaltozott utcában, eladó eg...
Hajdú-Bihar - Debrecen
Eladó Lakóingatlan - családi ház
Eladó Lakóingatlan - családi ház
Ondódon eladó egy 89-nm-es három szobás családi ház.
Jellemzõi:
- 800-nm telek,
- vegyest...